"A Torie Voe Liesje" – Les presentatie vol Geschiedenis en Burgerschap

Cultuurgeluid nodigt je uit voor de bijzondere les presentatie "A Torie Voe Liesje" (Het verhaal van Liesje), waar we de oorsprong van de Muzikale Afro-cultuur ontdekken. Deze presentatie staat in het teken van het slavernijverleden en de diepe historische wortels die deze cultuur hebben gevormd.

Met verschillende creatieve invalshoeken maken we samen een reis terug in de tijd. We onderzoeken hoe de slaven op de plantages leefden, wat ze aten en welke taal ze spraken. Misschien herkennen we elementen die we vandaag de dag ook nog gebruiken. Het is een kans om na te denken over je eigen rol als burger, nu en in de toekomst.

Welke verbindingen kun je leggen tussen het verleden en het heden? Wie waren jouw voorouders, en hoe heeft hun geschiedenis jouw wereld gevormd? Kom en ontdek hoe we als burgers de kennis en inzichten van het verleden kunnen gebruiken om de toekomst te versterken!


  Kijk hier hoe vanuit de slavernij de Hip Hop cultuur ontstond

Rap - Hip Hop

Rap is iets wat vroeg in Afrika is begonnen. Door de slavernij wereldwijd meegenomen en op elke plek anders ontwikkeld. Na vele omwentelingen in muziekstijl ontstaan in 1973 als Hip Hop element in The Bronx New York. En daarvoor al op Jamaica door de eerste SKA en Reggae artiesten. Ik ga zo freestylen met jullie. Maar eerst wil ik jullie horen. Ik heb een ezelsbruggetje voor jullie gebouwd.

Lesbrief Rapclass Pdf

Jullie hebben veel gezien en gehoord - Help mij om hier een rap van te maken - Een freestyle Rap
Noem woorden, gevoelens, gebeurtenissen of iets van jezelf wat hierop lijkt - Luister naar elkaar

Maar wie was Liesje nou echt.....

Liesje was een klein meisje uit Ghana die als slavin werd verkocht en in Suriname terecht kwam.
Vanuit haar bloedlijn zijn honderden mensen ontstaan. En net zoals andere slaven heeft zij gezorgd voor een culturele en muzikale revolutie. Maar ook nare erfenissen zoals bijvoorbeeld Racisme.

Hoe was haar ervaring tijdens de reis en op de plantage
bekijk het hier in de eerste 7 minuten.....

 

Kleding, Geheime taal en ontsnappen van de plantages

In tijden van de slavernij waren de angisa's en koto's niet weg te denken. Deze klederdracht werd gedragen door de tot slaaf gemaakten om het vrouwelijke lichaam zo veel mogelijk te bedekken. De koto bestaat uit een wijd uitstaande rok en de yaki (een jasje). De slavin moest lelijker zijn dan haar Europese meesters en meesteres. Ze mocht niet aantrekkelijk zijn. De slavenhouders konden uiteindelijk de verleiding niet weerstaan en zo ontstond de Mulat, ook wel de creool genoemd.

De Koto had ook een andere functie. Als overbrenger van geheime boodschappen.....(hoe dan?)


Hoe sprak Liesje en wat zei ze.....

Het onstaan van taal na een verbod op taal en eeuwen later tot Rap - link naar Straattaal

1670. De taal die in Suriname naast Nederlands het meest wordt gesproken, is het Sranantongo. Het is een taal die is ontstaan uit een mengtaal. Net als het Papiaments, de taal die de mensen op Aruba, Bonaire en Curaçao spreken. Vroeger werd het Sranan ook wel Taki Taki of Neger-Engels genoemd. Dat vinden we tegenwoordig niet respectvol. Sranantongo is ontstaan tijdens de periode van de trans-Atlantische slavenhandel.

Lesbrief Sranantongo 1 Pdf

Wat kookte Liesje, wat at ze 

Het dieet op de plantages in de Amerika's bestond in de eerste plaats uit een bron van koolhydraten: pap van mais, bakbananen of cassave, rijst, of iets vergelijkbaars.  Dit kon bijvoorbeeld een stukje gezouten vlees of vis zijn. Het christelijke oogstfeest werd de bakermat van de huidige creoolse Surinaamse keuken.....

 

Tot zover het Masterclass gedeelte. Jullie gaan nu deelnemen aan de workshop Stencil Graffiti - Jullie gaan al het verdriet van Liesje Neutraliseren - Let goed op en veel plezier.


Cultural Competence

1. **Cultural Competence**: Het slavernijverleden kan je helpen begrijpen hoe historische trauma's en discriminatie generaties lang invloed kunnen hebben op de gezondheid en het welzijn van mensen, vooral in gemeenschappen van kleur. Dit kan je beter voorbereiden om zorg te bieden die cultureel gevoelig is en recht doet aan de ervaringen van diverse patiënten.

Empathie en Trauma

2. **Empathie en Trauma**: Begrip van het slavernijverleden kan je inzicht geven in hoe trauma doorgegeven wordt van generatie op generatie. Dit begrip kan je helpen empathie te tonen en passende zorg te bieden aan patiënten die te maken hebben met de gevolgen van trauma.

Ethische Reflectie

3. **Ethische Reflectie**: Het slavernijverleden biedt belangrijke lessen over ethiek en mensenrechten, die je kunt toepassen bij het nadenken over je eigen rol als zorgverlener. Het kan je bewust maken van de noodzaak om iedereen gelijkwaardig en met respect te behandelen. Schrijf een beschrijving voor deze subkop of wijzig deze naar wens.

Communicatie en Verhalen

4. **Communicatie en Verhalen**: Door te leren over hoe muziek en verhalen tijdens de slavernij werden gebruikt om ervaringen te delen, kun je het belang van luisteren naar de verhalen van je patiënten waarderen. Dit kan je helpen een vertrouwensband op te bouwen en effectiever te communiceren. 

Sociale Ongelijkheid

5. **Sociale Ongelijkheid**: Inzicht in de historische wortels van raciale en economische ongelijkheid kan je helpen beter te begrijpen hoe deze factoren vandaag de dag nog steeds van invloed zijn op de toegang tot zorg en de kwaliteit van de zorg die mensen ontvangen. Door deze aspecten te integreren, kun je als zorgverlener bijdragen aan een inclusieve, begripvolle en rechtvaardige zorgomgeving.


Registratie "A Torie Voe Liesje" MBO Midden NL- Utrecht

Registratie Havo "Van Slavernij naar Hip Hop" Duiven Candea College